Publi­ka­tio­nen

Hier fin­den Sie schnell und über­sicht­lich mei­ne Publi­ka­tio­nen, Bücher, Arti­kel, Bei­trä­ge in Sam­mel­bän­dern etc. Die meis­ten Bei­trä­ge sind im Inter­net auf­find­bar; soll­ten Sie etwas nicht fin­den, mel­den Sie sich doch bit­te bei mir.

Monographs

Suc­cess­ful­ly Initia­ting Poli­cy Change

Stra­te­gic Rese­arch and Poli­ti­cal Com­mu­ni­ca­ti­on for NGOs.
Accen­ture Stiftung/​Andrea Röm­me­le, New Deh­li: Sage Publi­ca­ti­ons 2009.

Der Markt für Politikberatung

(The Mar­ket for Poli­cy Advice).
Sven­ja Falk/​Andrea Röm­me­le. Wies­ba­den: Ver­lag für Sozi­al­wis­sen­schaf­ten 2009.

Direk­te Kom­mu­ni­ka­ti­on zwi­schen Par­tei­en und Wählern

Pro­fes­sio­na­li­sier­te Wahl­kampf­tech­no­lo­gien in den USA und der BRD.
(Direct Com­mu­ni­ca­ti­on bet­ween Par­ties and Voters. Pro­fes­sio­na­li­sed Elec­tion Cam­pai­gn Tech­no­lo­gies in the US and Ger­ma­ny).
Wies­ba­den: Ver­lag für Sozi­al­wis­sen­schaf­ten, 2005 (2. edi­ti­on, 2002 first edition).

Unter­neh­menspen­den in der Par­tei­en- und Wahlkampffinanzierung

Die USA, Kana­da, die Bun­des­re­pu­blik Deutsch­land und Groß­bri­tan­ni­en im inter­na­tio­na­len Ver­gleich.
(Cor­po­ra­te Fun­ding in Par­ty and Elec­tion Finan­cing: The US, Cana­da, Ger­ma­ny and Gre­at Bri­tain in Inter­na­tio­nal Com­pa­ri­son) Baden-Baden: Nomos 1995.

Published Volumes and special issues

Ana­ly­sis of the 2016 US Pre­si­den­ti­al Elec­tion Campaign.

Andrea Römmele/​Ralf Güldenzopf/​Mario Voigt (eds) (2017)
Spe­cial issue of the Zeit­schrift für Politikberatung

Hand­buch Politikberatung.

(Hand­book on Poli­ti­cal Con­sul­ting and Poli­cy Advice).
2nd com­ple­te­ly revi­sed Edi­ti­on,
Ed. Sven­ja Falk/​Manuela Glaab/​Andrea Römmele/​Henrik Schober/​Martin Thu­nert.
Wies­ba­den: Sprin­ger VS

Digi­tal Government.

Lever­aging Inno­va­ti­on to Impro­ve Public Sec­tor Per­for­mance and Out­co­mes for Citi­zens.
Ed. Andrea Römmele/​Svenja Falk/​Michael Sil­ver­man,
New York/​Heidelberg: Sprin­ger, 2017

Cha­sing the Digi­tal Wave.

Inter­na­tio­nal Per­spec­ti­ves on the Growth of Online Cam­pai­gning.
Gib­son, R/​Römmele, A/​Williamson, A (eds):
A spe­cial issue of the Jour­nal of Infor­ma­ti­on Tech­no­lo­gy and Poli­tics,
Issue 2, 2014, pp. 123–129

Empowe­ring Citizens.

Stu­dies in Col­la­bo­ra­ti­ve Demo­cra­cy,
Ed. Andrea Römmele/​Hening Ban­t­hien.
Baden-Baden: Nomos Ver­lag, 2013.

The Gover­nan­ce of Lar­ge-Sca­le Projects.

Ed. Andrea Römmele/​Henrik Scho­ber.
Baden-Baden: Nomos Ver­lag, 2013

Hand­buch Politikberatung.

(Hand­book on Poli­ti­cal Con­sul­ting and Poli­cy Advice).
Ed. Sven­ja Falk/​Dieter Rehfeld/​Andrea Römmele/​Martin Thu­nert.
Wies­ba­den: Ver­lag für Sozi­al­wis­sen­schaf­ten, 2006.

Poli­ti­cal Par­ties and Poli­ti­cal Systems.

The Con­cept of Lin­kage Revi­si­ted.
Ed. Andrea Römmele/​David M. Farrell/​Piero Igna­zi.
New York: Pra­e­ger, 2005.

Elec­tro­nic Democracy?

Mobi­li­sa­ti­on, Par­ti­ci­pa­ti­on and Orga­ni­sa­ti­on via new ICTs.
Eds: Rachel K. Gibson/​Andrea Römmele/​Steven Ward.
Lon­don: Rout­ledge, 2004.

Poli­ti­cal Par­ties and New ICTs.

A Spe­cial Issue of Par­ty Poli­tics.
Eds. Rachel K. Gibson/​Andrea Römmele/​Steven Ward.
Lon­don: Sage, 2003

Public Opi­ni­on Polls in Trans­na­tio­nal Infor­ma­ti­on and Com­mu­ni­ca­ti­on Campaigns.

A Hand­book for the Pra­ci­tio­ner.
Eds. Hans-Die­ter Klin­ge­mann and Andrea Röm­me­le.
Lon­don: Sage 2001.

Clea­va­ges, Par­ties, and Voters.

Stu­dies from Bul­ga­ria, the Czech Repu­blic, Hun­ga­ry, Poland, and Roma­nia.
Ed. Kay Lawson/​Andrea Römmele/​ Geor­gi Kara­si­meo­nov.
New York: Pra­e­ger 1999.

The Vic­to­rious Incum­bent – A Thre­at to Democracy?

Ed. Rudolf Wildenmann/​Albert Somit/​Bernhard Boll/​Andrea Röm­me­le.
Alder­shot: Dart­mouth 1994.

Contributions to Peer Reviewed Journals and reviewed volumes

Köp­fe oder Themen?

Andrea Röm­me­le (2017)
Kon­kur­ren­ten um die Kanz­ler­schaft:
Ange­la Mer­kel und Mar­tin Schulz,
in: Bür­ger im Staat

Elec­tion Cam­pai­gning Enters a Fourth Pha­se: The Media­ti­zed Campaign,

in: Zeit­schrift für Poli­tik­wis­sen­schaft, 4/2016, S. 184–197.
Schnei­de­mes­ser, D. & Röm­me­le, A. (2016)

Social Sci­en­ces and the Media.

Röm­me­le, A. & Pfetsch, B.
In: Wright, J. D. (Ed.): Inter­na­tio­nal Ency­clo­pe­dia of Social and Beha­vio­ral Sci­en­ces, 2nd Edi­ti­on.
Else­vier 2015.

Bey­ond the Base. Poli­ti­cal Par­ties, Citi­zen Acti­vists, and Digi­tal Media Use in the 2009 Ger­man Federal Election

tog­e­ther with Lau­ren Cope­land), in:
Cha­sing the Digi­tal Wave:
Inter­na­tio­nal Per­spec­ti­ves on the Growth of Online Cam­pai­gning
A Spe­cial Issue of the Jour­nal of Infor­ma­ti­on, Tech­no­lo­gy and Poli­tics,
Ed. Rachel Gib­son, Andrea Röm­me­le, Andrew Wil­liam­son,
Issue 2, 2014, pp. 14–29.

Vie­le Optio­nen, kei­ne Auswahl?

Poli­tik­be­ra­tung durch Agen­tu­ren und Think-Tanks (tog­e­ther with Hen­rik Scho­ber),
in: Bür­ger im Staat Son­der­heft (Wis­sen und Exerp­ti­se in Poli­tik und Ver­wal­tung), 2013, pp. 12–38.

Pro­fes­sio­nal Schools in Deutschland:

Aus­druck der funk­tio­na­len Dif­fe­ren­zie­rung in der Hoch­schul­land­schaft. (tog­e­ther with Johan­nes Stämm­ler) In: Zeit­schrift für Poli­tik­wis­sen­schaft 22 (2). 2012, pp. 287–299

Elec­tro­nic demo­cra­cy. Sta­re of the art and future perspectives.

in: Kers­t­ing, Nor­bert (ed.)
Opla­den: Bar­ba­ra Bud­rich PUBLIS­HERS:
Inter­na­tio­nal Poli­ti­cal Sci­ence Asso­cia­ti­on (IPSA) seri­es
”The World of Poli­ti­cal Sci­ence – The deve­lo­p­ment of the disci­pli­ne”,
pp. 68–102, 2012.

Sozia­le Medi­en in der Bun­des­tags­wahl 2009 (with Sabi­ne Einwiller),

in: Zeit­schrift für Par­la­ments­fra­gen, Heft 1, 2012, pp. 103–112

Vom stra­te­gi­schen Nut­zen des Wis­sens in der Politikberatung

(with Sven­ja Falk/​Martin Thunert/​Henrik Scho­ber),
in: Poli­ti­sche Vier­tel­jah­res­schrift (PVS), Heft 1, 2010, pp. 119–125.

Mea­su­ring the Pro­fes­sio­na­liz­a­ti­on of Poli­ti­cal Campaigning

(tog­e­ther with Rachel K. Gib­son),
in: Par­ty Poli­tics, Heft 3, 2009, pp. 265–293.

Poli­ti­cal Communication

(tog­e­ther with Rachel K. Gib­son),
in: Danie­le Cara­ma­ni (ed.): Com­pa­ra­ti­ve Poli­tics.
Oxford: Oxford Uni­ver­si­ty Press 2008, pp. 473–492.

Koope­ra­ti­ve Politikberatung.

Ein neu­es Bezie­hungs­ge­flecht zwi­schen Poli­tik und Poli­tik­be­ra­tung?
(tog­e­ther with Sven­ja Falk/​Dieter Rehfeld/​Martin Thu­nert)
Poli­ti­sche Vier­tel­jah­res­schrift (PVS), Heft 2, 2007. pp. 322–337.

Down Peri­scope:

The search for high-tech cam­pai­gning
at the local level in the 2002 Ger­man federal elec­tion.
Jour­nal of e‑Government, 3, 2005, pp. 85–109.

Par­tei­spen­den nach den Skandalen –

Erfah­run­gen aus der BRD sowie im inter­na­tio­na­len Ver­gleich,
in: Ulrich von Ale­mann (Hrsg):
PVS Son­der­heft Poli­ti­sche Kor­rup­ti­on, 35/2005, pp. 384–396.

Truth and Con­se­quence in web-campaigning:

is the­re an aca­de­mic digi­tal divi­de?
(tog­e­ther with Rachel K. Gib­son),
in: Euro­pean Poli­ti­cal Sci­ence, 4, 2005, pp. 273–287.

Eli­ten­re­kru­tie­rung und die Qua­li­tät poli­ti­scher Führung.

Zeit­schrift für Poli­tik, Heft 3/2004, pp. 259–276.

Repre­sen­ta­ti­ve Demo­cra­cy and the Internet

(tog­e­ther with Rachel K. Gib­son, Wai­ner Luso­li und Ste­phan Ward),
in: Rachel K. Gibson/​Andrea Römmele/​Stephen Ward:

Elec­tro­nic Democracy?

Mobi­li­sa­ti­on, Par­ti­ci­pa­ti­on and Orga­ni­sa­ti­on via new ICTs.
Lon­don: Rout­ledge, 2004, pp. 5–27.

The Future for Repre­sen­ta­ti­ve Demo­cra­cy in the Digi­tal Age

(tog­e­ther with Rachel K. Gib­son and Ste­phen Ward),
in: Rachel K. Gibson/​Andrea Römmele/​Stephen Ward:

Elec­tro­nic Democracy?

Mobi­li­sa­ti­on, Par­ti­ci­pa­ti­on and Orga­ni­sa­ti­on via new ICTs.
Lon­don: Rout­ledge, 2004, pp. 310–315.

Ger­man Par­ties and Inter­net Cam­pai­gning in the 2002 Federal Election

(tog­e­ther with Rachel K. Gib­son and Ste­phen Ward),
in: Ger­man Poli­tics, Heft 1, 2003, pp. 79–104.

Was ist ein erfolg­rei­cher Wahlkampf

(tog­e­ther with Lars Lei­ner),
in: For­schungs­jour­nal Neue Sozia­le Bewe­gun­gen, Heft 1, 2003, pp. 28–33, 2003.

Poli­ti­cal Par­ties and Pro­fes­sio­na­li­sed Campaigning

(tog­e­ther with Rachel Gib­son).
The Har­vard Inter­na­tio­nal Jour­nal of Press/​Politics, Volu­me 6, No. 4, Fall 2001, pp. 31–43.

Direct Com­mu­ni­ca­ti­on bet­ween Poli­ti­cal Par­ties and Voters:

The Ger­man Bun­des­tag Elec­tion 1994.
In Ger­man Poli­tics, Heft 3/1997, pp. 354–368.

Neue Akzen­te in der Parteienfinanzierung

(zusam­men mit Mari­on Rie­ken).
In Zeit­schrift für Par­la­ments­fra­gen, Heft 2/1997, pp. 254–266

Poli­tik­fi­nan­zie­rung – wel­che Rol­le spie­len Unternehmenspenden?

In Jour­nal für Sozi­al­for­schung, Heft 1/1995, pp. 9–28

Struk­tu­rel­le Vor­tei­le der Amtsinhaber?

Par­la­men­ta­ri­er im inter­na­tio­na­len Ver­gleich
(tog­e­ther with Bern­hard Boll).
In Zeit­schrift für Par­la­ments­fra­gen, Heft 4/1994, pp. 543–556.

Vor­schlä­ge der Sach­ver­stän­di­gen­kom­mis­si­on zur Parteienfinanzierung

(tog­e­ther with Hei­ke Düse­l­der und Mari­on Rie­ken).
In Zeit­schrift für Par­la­ments­fra­gen, Heft 2/1993, pp. 179–189.

Unter­neh­mens­zu­wen­dun­gen in der ame­ri­ka­ni­schen Wahlkampffinanzierung.

In Zeit­schrift für Par­la­ments­fra­gen, Heft 3/1992, pp. 488–497

Contributions to Edited Volumes

Spra­che und Kom­mu­ni­ka­ti­on in der Politik

Aus: Spra­che in Poli­tik und Gesellschaft

Wal­ter de Gruy­ter Ver­lag, 2021

Öster­rei­chi­sches Jahr­buch für Poli­tik 2021

Eine Publi­ka­ti­on der Poli­ti­schen Aka­de­mie
Brill Öster­reich Ges.m.b.H., 2022, pp. 117–126

Pro­fes­sio­na­li­sier­te Kampagnenführung –

eine sys­te­ma­ti­sche Mes­sung
(tog­e­ther with Kim Juck­nat and Rachel K. Gib­son)
in: Oscar W. Gabriel/​Jürgen W. Falter/​Bernhard Wes­sels
Wah­len und Wäh­ler. Ana­ly­sen aus Anlass der Bun­des­tags­wahl 2005.
Wies­ba­den: Ver­lag für Sozialwissenschaften.

Par­tei­en als Akteu­re der poli­ti­schen Kom­mu­ni­ka­ti­on im euro­päi­schen Mehrebenensystem

in: Jar­ren, Ottfried/​Lachenmaier, Dominik/​Steiner, Adri­an (ed.)
Ent­grenz­te Demo­kra­tie – Her­aus­for­de­run­gen für die poli­ti­sche Kom­mu­ni­ka­ti­on
Baden-Baden: Nomos, pp. 170–185

Poli­tik­be­ra­tung – The­men, Fra­ge­stel­lun­gen, Begriffs­di­men­sio­nen, Kon­zep­te, Akteu­re, Insti­tu­tio­nen und Politikfelder

(tog­e­ther with Sven­ja Falk, Die­ter Reh­feld, Mar­tin Thu­nert)
in: Sven­ja Falk/​Dieter Rehfeld/​Andrea Römmele/​Martin Thu­nert)
Hand­buch Poli­tik­be­ra­tung.
Wies­ba­den: Ver­lag für Sozi­al­wis­sen­schaf­ten, 2006, pp. 11–22.

Per­so­nen oder Inhalte?

Poli­tik­ver­mitt­lung in deut­schen Wahl­kämp­fen,
in: Jür­gen W. Falter/​Oscar Gabriel/​Bernhard Wes­sels (ed.): Wah­len und Wäh­ler. Ana­ly­sen aus Anlass der Bun­des­tags­wahl 2002.
Wies­ba­den: Ver­lag für Sozi­al­wis­sen­schaf­ten, 2005, pp. 414–433

The Pre­va­lence of “Lin­kage-by-Reward” in Con­tem­pora­ry Parties

(tog­e­ther with Pie­ro Igna­zi and David Far­rell),
in: Poli­ti­cal Par­ties and Poli­ti­cal Sys­tems.
The Con­cept of Lin­kage Revi­si­ted.
Ed. Andrea Römmele/​David M. Farrell/​Piero Igna­zi.
New York: Pra­e­ger 2005, pp. 17–36

Струтура размежеваий и партийые системы в Восточной и ентральной

Европе. (Перевод). In: Политическая Наука 4, 2004. pp. 30–50

Wahl­kämp­fe: ges­tern – heu­te – morgen,

in: Mat­thi­as Mach­nig (ed.) Poli­tik-Medi­en-Wäh­ler.
Wahl­kampf im Medi­en­zeit­al­ter.
Opla­den: Leske+Budrich 2002, pp. 97–107

Pro­fes­sio­na­li­sie­rung bun­des­deut­scher Wahlkämpfe,

oder: wie ame­ri­ka­nisch kann es wer­den?
(tog­e­ther with Jür­gen W. Fal­ter)
In: Tho­mas Berg (ed.): Aspek­te des moder­nen Wahl­kampfs -
(Ein-)Blicke hin­ter die Kulis­sen.
Opla­den: Leske+Budrich 2002, pp. 37–56

Kon­ver­gen­zen durch pro­fes­sio­na­li­sier­te Wahlkämpfe?

Par­tei­en auf dem Prüf­stand,
in: Ulrich von Alemann/​Stefan Mar­schall (ed.):
Par­tei­en in der Medi­en­de­mo­kra­tie.
Opla­den: West­deut­scher Ver­lag, 2002, pp. 448–461

Poli­ti­sche Par­tei­en und pro­fes­sio­na­li­sier­te Wahlkämpfe.

In: Die­ter Fuchs/​Edeltraud Roller/​Bernhard Weß­els (ed.):
Bür­ger und Demo­kra­tie in Ost und West.
Stu­di­en zur poli­ti­schen Kul­tur und zum poli­ti­schen Pro­zess.
Fest­schrift für Hans-Die­ter Klin­ge­mann.
Opla­den: West­deut­scher Ver­lag 2002, pp. 482–499

Die Nut­zung des Inter­nets bei SPD und CDU, www​.par​tei​en​.de.


in: Hel­ga Gre­bing, Karin Jun­ker (ed.):
Frau. Macht. Zukunft.
Fest­schrift für Inge Wet­tig-Dani­el­mei­er.
Mar­burg: Schü­ren-Ver­lag, 2001, pp. 287–298

Par­tei­en und das Inter­net: Neue For­men der poli­ti­schen Partizipation?

In: Thi­lo Harth (ed.): Poli­tik­welt Inter­net –
Neue demo­kra­ti­sche Betei­li­gungs­chan­cen mit dem Inter­net?
Mün­chen: Olzog Ver­lag 2001, pp. 154–170

Beacons of Europe.

A Three-Step Model of Euro­pean Poli­ti­cal Com­mu­ni­ca­ti­on and Initi­al Empi­ri­cal Results
(tog­e­ther with Hans-Die­ter Klin­ge­mann).
In Public Opi­ni­on Polls in Trans­na­tio­nal Infor­ma­ti­on and Com­mu­ni­ca­ti­on Cam­pai­gns.
A Hand­book for the Prac­ti­tio­ner. (ed.).
Hans-Die­ter Klin­ge­mann and Andrea Röm­me­le.
Lon­don: Sage 2001, pp. 157–174

Com­mu­ni­ca­ting the Message.

Lin­king Com­mu­ni­ca­ti­on Theo­ry to Cam­pai­gns.
In Public Opi­ni­on Polls in Trans­na­tio­nal Infor­ma­ti­on and Com­mu­ni­ca­ti­on Cam­pai­gns.
A Hand­book for the Prac­ti­tio­ner. (ed.).
Hans-Die­ter Klin­ge­mann and Andrea Röm­me­le.
Lon­don: Sage 2001, pp. 28–40

Cam­pai­gns and Sur­veys: An Introduction

(tog­e­ther with Hans-Die­ter Klin­ge­mann).
In: Public Opi­ni­on Polls in Trans­na­tio­nal Infor­ma­ti­on and Com­mu­ni­ca­ti­on Cam­pai­gns.
A Hand­book for the Prac­ti­tio­ner. (ed.).
Hans-Die­ter Klin­ge­mann and Andrea Röm­me­le.
Lon­don: Sage 2001, pp. 1–9

Direk­te Kom­mu­ni­ka­ti­on zwi­schen Par­tei­en und Wählern.

Post­mo­der­ne Wahl­kampf­tech­no­lo­gien im inter­na­tio­na­len Vergleich,

In Mar­kus Klein/​Wolfgang Jagodzinski/​Ekkehard Mochmann/​Dieter Ohr (ed.):

50 Jah­re empi­ri­sche Sozialforschung.

Opla­den: West­deut­scher Ver­lag 2000, pp. 506–528

The Clea­va­ge Struc­tu­re and the Emer­ging Par­ty Sys­tems in East and Cen­tral Europe

In Clea­va­ges, Par­ties, and Voters. Stu­dies from Bul­ga­ria, the Czech Repu­blic, Hun­ga­ry, Poland, and Roma­nia. (ed.).

Kay Lawson/​ Andrea Römmele/​ Geor­gi Karasimeonov.

New York: Pra­e­ger 1999, pp. 11–24

Leucht­tür­me Europas.

Ein 3‑Stu­fen-Modell poli­ti­scher Kom­mu­ni­ka­ti­on und ers­te empi­ri­sche Ergeb­nis­se
(tog­e­ther with Hans-Die­ter Klin­ge­mann und Evi Scholz),
In Euro­pa der Bür­ger? (ed.)
Tho­mas König/​Elmar Rieger/​ Her­mann Schmitt.
Frank­furt: Cam­pus 1999, pp. 201–219

Reprä­sen­tanz von Frau­en im Nie­der­säch­si­schen Landtag -

ein his­to­ri­scher Ver­gleich
(tog­e­ther with Inge Wet­tig-Dani­el­mei­er)
In Schrif­ten­rei­he des Nie­der­säch­si­schen Land­ta­ges
(Ed. : Der Prä­si­dent des Nie­der­säch­si­schen Land­ta­ges),
Han­no­ver, 1997, pp. 5–26

Andrea Römmele Blur